Pihak IPT harus ambil langkah proaktif untuk membendung wabak H1N1




Sejak beberapa bulan yang lalu, masyarakat dunia telah dikejutkan dengan penularan wabak Influenza A atau lebih dikenali sebagai virus H1N1. Virus yang dikesan bermula di Mexico, hasil daripada penternakan Khinzir, telah melumpuhkan keadaan sosial dan ekonomi negara tersebut dan seterusnya telah merebak ke serata pelusuk dunia.



Malaysia juga turut tidak terkecuali daripada menjadi mangsa jangkitan virus ini. Sejak 23 Julai yang lalu sehingga kini, seramai ratusan warga Malaysia telah dijangkiti virus ini membabitkan sebanyak 51 nyawa terkorban. Menurut perangkaan yang telah dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), virus ini berpotensi untuk mengorbankan seramai 5,000 hingga 28,000 penduduk sekiranya seramai 0.1%-0.5% dijangkiti wabak ini. Justeru itu, keadaan ini menuntut kerjasama, kesedaran dan kesepakatan daripada segenap lapisan masyarakat dengan tujuan bersama demi membendung penularan Virus ini daripada terus merebak.



Secara peribadi, saya memuji tindakan pihak berwajib terutamanya pihak kementerian kesihatan atas tindakan proaktif yang telah diambil bagi membendung penularan wabak ini. Sekalung tahniah buat pihak terbabit yang telah bertungkus lumus dalam menyediakan bantuan seperti perubatan, fasiliti, dan sebagainya bagi memerangi wabak H1N1 ini. Semoga usaha sedemikian dapat dilakukan secara berterusan sehingga wabak tersebut dapat ditangani secara berkesan.



Dari perspektif masyarakat kampus dan pelajar, sesungguhnya kami juga tidak terkecuali dari menaggung kesulitan akibat penularan wabak ini. Banyak sekolah-sekolah terpaksa ditutup, tidak kurang juga kuliah-kuliah pengajian yang terpaksa ditunda demi menjamin keselamatan para penuntut daripada dijangkiti Influenza A.



Namun, saya ingin melahirkan kekesalan terhadap tindakan pihak pentadbiran di beberapa buah pusat pengajian tinggi yang dilihat kurang memberi perhatian terhadap soal keselamatan dan kebajikan pelajar. Hal ini terbit bukan sahaja di beberapa Kolej Swasta, malahan turut membabitkan beberapa pusat pengajian tinggi terkemuka di ibu negara. Di sini saya tidak menolak anggapan bahawa sudah terdapat beberapa amaran bertulis yang telah dikeluarkan oleh pihak terbabit, namun, apa yang mendukacitakan, amaran tersebut hanya sekadar tertulis di kain rentang dan notis-notis ringkas yang dikeluarkan oleh pihak pentadbiran Institusi Pengajian terbabit. Penularan wabak seperti ini tidak seharusnya dipandang enteng memandangkan ia membabitkan soal keselamatan dan kebajikan golongan pelajar.



Sementara itu, saya turut berasa kecewa dengan polisi sesetengah Universiti yang merahsiakan jumlah jangkitan sebenar wabak ini di sesebuah pusat pengajian. Memang benar, keadaan ini dapat membendung gejala panik di kalangan penuntut. Namun, dari perspektif yang lain, pelajar akan lebih cenderung untuk bersikap acuh tidak acuh di dalam mempersiapkan diri untuk menangani penularan wabak ini.



Lebih memalukan, terdapat beberapa pusat pengajian tinggi yang bertindak menafikan hak pelajar untuk menangguhkan kuliah pengajian sedangkan wabak tersebut dilihat semakin rancak menular di dalam kawasan kampus. Mungkin sahaja alasan yang paling munasabah oleh pihak terbabit adalah bagi mengelakkan tanggungan kos kerugian yang besar, mahupun hendak mengelakkan gangguan takwim akademik sesebuah universiti. Walaubagaimanapun, alasan sedemikian dilihat tidak tepat oleh kerana kebajikan dan keselamatan para mahasiswa atau pelajar haruslah diutamakan berbanding faktor keuntungan semata-mata.



Dalam perkembangan berkaitan, tindakan yang lebih efektif haruslah dijana oleh pihak-pihak terbabit. Hal ini merangkumi aspek kebersihan persekitaran, pemerkasaan kempen kesedaran bagi menangani penularan virus H1N1 serta menagguhkan kuliah pengajian sekiranya keadaan memerlukan. Sebagai cadangan, pihak-pihak berwajib boleh bertindak melakukan pemeriksaan kesihatan secara percuma ditempat-tempat tumpuan yang difikirkan sesuai, serta mengedarkan topeng muka secara percuma kepada semua pelajar dan mahasiswa. Ini bertepatan dengan lunas-lunas pertanggungjawaban pihak pentadbiran Institusi Pengajian di mana keselamatan dan kebajikan penuntutnya haruslah diutamakan.



Dalam berdepan situasi yang kurang pasti seperti ini, kami dari Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) menyeru agar seluruh warga pelajar menyokong sepenuhnya usaha-usaha murni agensi kerajaan mahupun pertubuhan bukan kerajaan dalam membanteras penularan wabak H1N1. Garis panduan yang telah dikeluarkan oleh agensi kesihatan haruslah dipatuhi, di samping inisiatif individu dalam memerangi wabak ini amatlah dialu-alukan. Ini termasuklah penggunaan antiseptik yang disyorkan untuk mengelakkan jangkitan, serta melaporkan kepada pusat kesihatan terdekat dengan kadar sesegera mungkin jika mengalami simptom-simptom berkaitan seperti batuk, demam, selsema dan sebagainya. Sebagai agen masyarakat, perlu saya tegaskan bahawa, pihak mahasiswa dan pelajar harus menerima saranan tersebut untuk bersama-sama menyumbang dalam menyelesaikan permasalahan mutakhir ini.



Saranan akhir saya kepada rakan-rakan pelajar, sebagai kelompok yang tidak terlepas dari jangkitan virus ini, kita seharusnya mengutamakan kesihatan dengan harapan agar kita terselamat dari segala jenis wabak termasuklah jangkitan virus Influenza A. Semoga segala pandangan yang telah diutarakan oleh saya ini menjadi iktibar kepada kita semua, khususnya warga pelajar dan pihak universiti.



"Hidup Biar Berjasa"



Hafidz Hakimi Bin Haron
Exco Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

0 comments: