Buka sempadan!!!!

Assalamualaikum warah matullah

Selawat dan salam buat junjungan besar buat rasul pilihan, Muhammad saw..
Buat pejuang-pejuang agama Allah yang tidak pernah kenal erti lelah dalam berjuang, tekadkan I’tiqad, teruskan perjuangan, semoga bantuan Allah akan sentiasa bersama kamu…



Sahabat ku,

Seperti yang kita sedia maklum, krisis kemanusian di Palestine telah menjadi semakin meruncing dan semakin parah..
Hal ini kerana tindakan Kerajaan mesir yang telah menutup sempadan mereka dengan semenanjung Gaza sejak beberapa minggu yang lalu… Hal ini berikutan kononnya sebagai salah satu cara untuk memberi tekanan kepada pihak Hamas yang berkuasa di semenanjung Gaza supaya menghentikan serangan terhadap Israel bagi tujuan menghormati genjatan senjata yang telah dipersetujui bagi kedua-dua belah pihak.

Kini, semenanjung Gaza boleh dianggap sebagai penjara yang terbesar didunia, tiada bekalan elektrik, ubat-ubatan, bahkan diberitakan krisis bekalan air bersih telah menjadi semakin meruncing akibat tiada bekalan bahan kimia bagi tujuan pengitaran air tersebut..

Penulis melihat situasi ini sebagai langkah sistematik bagi tujuan penghapusan etnik di semenanjung Gaza, disamping sebagai salah satu cara untuk melemahkan semangat juang gerakan Hamas di Palestine.

Sebagai seorang muslim, penulis berasa cukup sedih kerana terdapat Negara islam yang sanggup mengorbankan nyawa saudaranya sendiri hanya kerana tekanan politik, lebih-lebih lagi ianya datang daripada Negara-negara yahudi yang sememangnya terkenal sebagai dalang dalam menjatuhkan umat Islam hari ini…



Penulis hairan, ke mana perginye OIC? Kemana perginya majlis keselamatan PBB? Kemana perginya gerakan-gerakan Islam yang sebelum ini lantang memperjuangkan hak dan kepentingan rakyat Palestine?

Sehinggakan di Malaysia sendiri, tiada protes secara aman yang dilakukan kepada Kerajaan mesir dan kuasa-kuasa besar, tiada kenyataan rasmi dibuat bagi tujuan mendesak agar sempadan Gaza-Mesir dibuka kembali.. Lebih memalukan, pada pengetahuan penulis, hanya jawatankuasa menteri-menteri Negara Eropah (EU) yang lantang membuat kritikan terhadap penutupan sempadan tersebut.. EU? Dimana Malaysia, Arab Saudi, Brunei, Qatar, UAE dan Negara-negara Islam yang lain?? Mengapa tiada tekanan politik dilakukan keatas Mesir?


Baru-baru ini, penulis telah berkesempatan mengikuti delegasi dari Pertubuhan kebajikan pelajar Islam Malaysia ke jabatan perdana menteri bagi menyerahkan memorandum berkenaan dengan isu pelarian Palestine kepada Perdana Menteri Malaysia, Dato’ seri Abdullah Ahmad Badawi.


Serba sedikit mengenai memorandum tersebut, kami bersama 11 gerakan yang lain telah mencadangkan kepada Kerajaan Malaysia supaya mempertimbangkan rancangan untuk membawa sebahagian pelarian Palestine ke Malaysia bagi tujuan kemanusiaan. Alhamdulillah, majlis tersebut telah disempurnakan, dan besar harapan kami, agar Kerajaan persekutuan menimbang dengan searifnya terhadap cadangan yang telah dikemukakan.

Penulis menyeru, kepada rakan pembaca sekalian, terus berdoa, dan terus menyokong perjuangan menegakkan keadilan dan keamanan di bumi Palestine..


ALLAHUAKBAR!!!


Ibn Qadir
Ahli PKPIM

0 comments: