Juang Menentang Korupsi : Realiti atau Fantasi?

Asslamualaikum warahmatullah…

Selawat dan salam buat rasullullah sallallahualaihiwassaallam, marilah sama-sama kita panjatkan doa kesejahteraan buat sahabat-sahabat serta kaum kerabat baginda, semoga roh mereka ditempatkan bersama para-para anbiya’ yang banyak bekorban demi memperjuangkan agama Allah yang ulung ini..

Salam perjuangan buat sahabat sekalian.. berdoalah supaya hendaknya Allah menetapkan istiqamah dalam jiwa ini, meneruskan perjuangan tanpa gentar dan gugup, berniatlah hanya untuk mencari keredhaannya….


Sahabatku sekalian..

Sejak beberapa bulan lalu, penulis amat tertarik untuk mengikuti senario menjelang pemilihan agung UMNO yang akan dijalankan kelak. Penulis bukanlah seorang ahli UMNO, mahupun penyokong UMNO, namun, banyak perkara yang berlaku, kadangkala mencuit hati penulis ketika membaca coretan akhbar mengenainya.

Penulis amat teruja, berkenaan dengan pencalonan penuh yang diperolehi oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak, yang mendapat mandat untuk dicalonkan bagi kerusi Presiden Umno bagi penggal yang mendatang. Apa yang menghairankan penulis, kedudukannya seolah-olah tidak tercabar, kerana tiada pemimpin parti yang lain mampu memperoleh pencalonan yang mencukupi bagi merebut kursi presiden UMNO bagi penggal hadapan. Hal ini membuatkan penulis berasa kagum dan takjub terhadap Dato’ Seri Najib, kerana, walaupun beliau debelenggu dengan masalah-masalah dalaman parti, dan seringkali dikaitkan dengan masalah-masalah luaran, seperti komisyen pembelian kapal selam, kes pembunuhan warga Mongolia, altantuya sharibuu, pembabitan didalam kes liwat dato’ seri anwar, serta bermacam-macam masalah lagi, membuatkan penulis berasa cemburu, kerana beliau masih lagi dipilih untuk menerajui UMNO, dan seperti yang kita ketahui , barangsiapa yang menerajui UMNO, beliau akan menjadi Perdana Menteri Malaysia secara adatnya. Mengapa begitu? Adakah Dato’ seri Najib bakal menjadi penyelamat kepada parti nasionalis itu? Atau, UMNO sudah ketandusan pemimpin? Penulis berharap jawapannya datang daripada pemikiran pembaca sendiri, wallahualam…



Seperkara lagi yang menarik perhatian penulis, berkenaan dengan kesungguhan UMNO untuk membanteras amalan politik wang didalam pemilihan parti itu sendiri. Alhamdulillah, penulis mengecap syukur, kerana komitmen dan kesungguhan yang ditunjukkan oleh pucuk pimpinan Umno dalam membanteras gejala politik wang yang dikhabarkan semakin menular dikalangan ahli parti mereka. Jawatankuasa tata tertib parti juga kelihatan bertungkus lumus untuk membongkar keterlebitan ahli-ahli mereka yang terbabit dengan gejala politik wang dan rasuah, seperti yang terpampang didada-dada akhbar, ahli UMNO yang didapati terlibat dengan politik wang, akan dibuang parti! Satu komitmen yang harus dipuji oleh segenap lapisan pihak.



Namun, terdapat beberapa isu yang amat menghairankan penulis. Penulis tertanya-tanya, mengapa di kalangan media massa, terma politik wang yang bisa sekali kedengaran? Mengapa media massa tidak menggunakan terma rasuah? Bukankah Politik wang dan Rasuah itu sama ertinya, sama saudaranya, sama kerabatnya? Apakah bezanya dosa rasuah dan politik wang disisi agama? Ke syurgakah atau ke nerakakah? Ke Sg buloh atau ke seri perdana?

Seterusnya, mengapa pengamal politik wang tersebut akauntabilitinya tertakluk kepada jawatankuasa disiplin parti? Mengapa ia tidak disiasat oleh badan-badan neutral seperti Badan Pencegah Rasuah secara terus? Bukankah itu lebih baik bagi menangkis amalan nepotisme dan birokrasi. Di sini penulis melahirkan kegusaran kerana khuatir, matlamat yang dilaung-laungkan oleh pucuk pimpinan parti tidak akan kesampaian, kerana dek gejala pilih kasih, dek gejala menjaga hati “teman seperjuangan”

Sukacita penulis mencadangkan kepada pucuk pimpinan UMNO, supaya melantik badan-badan bukan berajaan sebagai agensi pemantau bagi memastikan pemilihan agung UMNO dapat dijalankan dengan bersih, tulus, dan cekap, serta bebas dari ancaman korupsi.

Kami di GERAK juga menegaskan kesediaan kami, untuk menjadi badan pemerhati bagi mencapai agenda masyarakat untuk melihat pemilihan yang bersih, adil, dan saksama, serta bebas daripada amalan korupsi yang menjadi seteru agung terhadap perjuangan demokrasi.

Ke Arah Masyarakat Demokratik Dan Anti Korupsi!

Ibn Qadir
Bahagian kepimpinan dan sukarelawan,
Gerakan Demokrasi dan Anti-Korupsi (GERAK)
Malaysia

0 comments: