daripada MAHAsiswa ke MAHAturut






salam perjuangan kepada rakan-rakan semua....

Hari yang ditunggu menjelang tiba, hari penentuan kepada rakyat malaysia untuk menentukan siapakah yang bakal menerajui mereka dalam tempoh 5tahun akan datang akhirnya kembali..

terus terang, sejak dua tiga hari yang lalu, jiwa penulis menjadi agak kacau, bukanlah kerana dek tugasan akedemik yang bertimbun-timbun, mahupun final exam yang kian menghampiri, tidak, segalanya tidak berkaitan sama sekali.


pada mulanya, penulis berasa hairan, kegundahan ini datang secara tidak semena-mena, namun, setelah meneliti kembali hati ini, nah, rupanya keputusan pilihanraya yang digusarkan.

mungkin ada sebahagian daripada sahabat pembaca sekalian akan tertanya-tanya, adakah berbaloi memikirkan soal konstitusi, soal politik, soal pucuk kepimpinan negara, sedangkan penulis masih lagi mahasiswa cabok, yang belum layak diiktiraf sebagai pengamal undang-undang yang bertauliah???

pada hemat penulis... inilah perkembangan yang tidak begitu sihat yang semakin menular didalam minda golongan yang menggelarkan dirinya mahasiswa...adalah sedih, seorang insan yang terpelajar langsung tidak ingin memikirkan soal-soal politik atau pentadbiran negara atas "alasan, politik itu kotor, aku mahu 4.00, aku mahu enjoy" dan sebagainya..


anehnya, senario di negara "yang hebat" seperti Malaysia adalah jauh berbeza jika dibandingkan dengan di negara-negara asing... lihatlah di negara jiran, Indonesia, suara mahasiswa mampu meruntuhkan rejim soekarno, begitu ampuh hingga mampu mengubah rejim pemerintahan negara, dan masih lagi lantang hingga ke hari ini. Begitu juga di Iran, hebatnya mahasiswa disana berpolitik sehingga menjadi tulang belakang dalam penggulingan rejim syah reza pehlavi dalam revolusi Islam pada era 1970-an. Begitu juga dinegara-negara timur tengah, pantang ditindas, mahasiswa sentiasa mara di barisan hadapan masyarakat. Penulis percaya, sesetengah pembaca akan mempertikaikan fakta yang dikemukan penulis, kerana negara-negara yang diutarakan penulis dikategorikan oleh masyarakat barat sebagai negara "pelampau" atau "proksi kejahatan".




Namun saudaraku sekalian, lihatlah di hemisfera barat sekalipun, berapa pun latitudnya, berapa pon koordinatnya, senarionya tetap sama...misalnya, lihatlah Perancis, betapa aktifnya mahasiswa menganjurkan protes menentang dasar-dasar kerajaan yang menindas, sehingga perancis telah dilabel sebagai negara yang paling mesra rakyat didunia. Lebih menghairankan lagi, begitu juga dengan apa yang terjadi di amerika syarikat, mahasiswa sentiasa lantang memprotes segala kewujudan ketidakadilan terutamanya berkenaan isu-isu peperangan, tidak kira sejak daripada perang vietnam di era 60an, hinggalah kepada desas desus serangan keatas Iran hari ini.


Apakah yang terjadi kepada golongan mahasiswa di Malaysia hari ini? Semuanya alpa, dibutakan matanya, dipekakkan deria pendengarannya, ditutup segala pancainderanya untuk menentang segala ketidak adilan dan penyelewengan yang tumbuh bak cendawan selepas hujan.. di manakah kematangan kita sebagai seorang mahasiswa, yang telah lama terpinggir dari arus budaya ilmu, yang semakin meninggalkan identiti kita sebagai penggerak bangsa...


Dimana kita wahai saudara ku??



atau AUKU telah membataskan kita...



Bangkitlah teman...
Selesaikan perjuangan sebelum disesal

Tiada ampun yang ku pinta...


Ibn Qadir
mahasiswa jalanan

0 comments: