Siapa Pula Bapak Mohammad Natsir??


Mohammad Natsir, pahlawan Nasional Indonesia yang bergelar Datuk sinaro Panjang telah dilahirkan pada 17 Julai 1908, di kampung Jembatan berukir, Alahan Panjang, Sumetera Barat. Beliau merupakan putera ulung rantau ini, yang membukti diri sebagai mujahid dakwah dan pejuang politik yang konsisten dan cukup setia kepada idealisme murni kedaulatan Islam dan martabat umat. Bagaimana sekalipun kotornya permainan politik zamannya, beliau tetap 'berjuang dalam santun" berasaskan akhlak mulia dan prinsip yang murni ".

Beliau mencapai posisi penting di dalam politik Indonesia dengan jawatan-jawatan Menteri Penerangan dan kemudiannya Perdana Menteri. Beliau sempat berpolemik dengan Soekarno sekitar persoalan Islam dan sekularisme, terkenal kerana Mosi Integral 1949, suatu peristiwa penting dalam sejarah politik.

Beliau turut terlibat dalam menyelesaikan sengketa Malaysia-Indonesia serta terlibat dalam beberapa isu Palestin. beliau turut serta menandatangani Petisi 50; pernyataan protes terhadap kebobrokan Order baru. di samping aktivisme yang pelbagai, beliau sempat menghasilkan berbagai tulisan termasuk buku Capita Selecta di samping karya dakwahnya yang penting iaitu Fiqh al-dakwah.

Pak Natsir yang meninggal dunia pada 6 februari 1993, Merupakan tokoh penting dalam sejarah Indonesia moden bahkan sejarah dakwah dan perjuangan Islam di rantau ini. sejarawan dari Cornell University Amerika Syarikat, George Mc T Kahin, yang menulis buku tentang Pak Natsir, menjuluki pemimpin Masyumi ini sebagai "the last giants among the Indonesia's Nationalist and Revolutionary Political Leaders".

Sejarah perjuangan dan pengorbanan tokoh ini tidak seharusnya dibiar tersimpan dalam lipatan sejarah.Generasi kini harus mendapatkan inspirasi dari tokoh sepenting beliau didalam perjuangan mengangkat martabat umat.

1 Comentário:

Hanif Amir said...

Salam.

Hanya ingin bertanya kalau-kalau sdra tahu dimana boleh saya dapatkan Capita Selecta ya?