Apa sudah jadi dengan Warisan Melayu-Islam?

Dengan nama Allah..


Sedang lena dibuai mimpi, tiba-tiba penulis telah dikejutkan dengan pesanan ringkas dari seorang kenalan;

“http;//sejarahnagarakedah.blogspot.com , baca dan tolong beri komen”

Dikala masih lagi di alam separa mimpi, penulis termanggu seketika, apa yang mustahaknya blog ini sehingga di amanatkan supaya memberi komen tentangnya… penulis terus menggapai tetikus disebelah katil, dan terus membacanya…

Ya, memang menarik, dan pelik.. rumusannya blog ini membicarakan tentang fakta-fakta sejarah yang sedikit “unik” dimensinya berbanding dengan apa yang telah kita dalami di alam persekolahan dahulu… Terima kasih sahabat, kerana mengesyorkan penulisan ini.

Antara perkara yang didedahkan, tentang dakwaan wujudnya Empayar Islam terawal yang diberi nama empayar islam benua Siam kedah. Sudah tentu, ia amat asing daripada kotak pemikiran masyarakat kita hari ini, yang mungkin tidak langsung tahu menahu tentang kewujudannya.

Antara hujah yang diberikan, mengapa kita masih lagi menggunakan istilah siam, jarang sekali di sebut “Thailand”? menurut penulis blog tersebut, hal ini kerana warisan daripada kehebatan empayar Islam siam itu sendiri, dan nama Thailand itu direka-reka oleh kerajaan Buddha di utara yang telah melanggar kerajaan Ayanthuai sebagai satu perang psikologi bagi menghakis sejarah kegemilangan Islam di rantau ini.

Pembacaan ini menjadi kian menarik, dan pelbagai soalan timbul tanpa diminta pada fikiran penulis… Mungkinkah kerana wujudnya sebuah gagasan empayar Islam itu membuatkan sukarnya Alam Melayu tunduk ditangan Feringghi? Bukankah berasas pemikiran begini?



Jikalah benar dakwaan tersebut, hujah-hujah yang diberikan telah membuka lembaran baru dalam pengkajian sejarah. Dimensi pemikiran bahawa wujudnya sebuah empayar berpusat itu sepatutnya rasional, hal ini kerana konsep Negara Islam itu tidak pernah membataskan sempadan Geografi, Ras, mahupun warna kulit. Setiap inci tanah di bumi ini adalah Daulah Islamiyyah..—Milik Allah

Maka, tidak hairanlah wujudnya gagasan sebuah empayar yang menaungi seluruh Negara Islam kecil yang lain… memungkinkan Wujudnya empayar Islam Benua Siam Kedah, yang mungkin menaungi kesultanan Patani, Kedah, walau kesultanan Melaka sekalipun.Inilah yang diperkatakan sebagai konsep Feudalisme.

Tetapi persoalan mungkin timbul, masakan ada logika berkaitan dengan dakwaan tersebut?

Jika dilihat kembali kepada tawarikh, terdapat beberapa bukti senada dengannya yang boleh diutarakan oleh penulis. Tidak terfikirkah kita, mengapa kesultanan kedah bertindak memilih untuk tidak menghantar ufti kepada kerajaan Siam? Mungkin ada sabab musababnya, ataupun adalah mungkin, tiada jiwa Islam yang sanggup menghambakan dirinya kepada kerajaan Buddha yang bertanggungjawab memusnahkan kerajaan Islam yang lain? Bukankah itu boleh diterima akal yang sempurna? Keduanya, pada ketika itu sudah diketahui bahawa kemudahan teknologi pelayaran sudah mampu mendaratkan pedagang-pedagang muslim ke asia tenggara. Jika tidak, manakan mungkin Saad Bin Abi Waqqas tiba ke china lebih awal membawa seruan Islam? Secara bijak pandainya, yang lebih dekat akan lebih mudah dicapai, bukankah begitu?
Jika ada pedagang yang membawa seruan dakwah yang tiba, sudah tentulah akan berlaku proses Asmilisasi dan Islamisasi dikalangan masyarakat setempat, maka ini, sudah tentu tidak mustahil bagi melahirkan sebuah Negara, mahupun sebuah empayar!

Senibina itu sendiri berperanan sebagai bukti hakiki. Tidakkah aneh, jika kita lihat candi lembah bujang dan Angkor wat itu mirip senibina Arab Islam dan Mongul? Tidakkah aneh jika ia dianggap sebagai rumah ibadat hindu dan Buddha? Atau ia adalah seharusnya tapak bekas Istana kesultanan Islam?

Bagaimana pula dengan cerita Hamzah Fansuri? Yang dikata menuntut ilmu pengajian Islamnya di Siam? Bukankah satu perkara yang Ironi jika Kerajaan Siam itu adalah sebuah kerajaan Buddha?

Apakah Ulama-ulama sejarah kita terlepas pandang, atau fakta tersebut sengaja diselewengkan demi memenuhi kepentingan pihak atau organisasi tertentu??


Penyelewengan sejarah dunia dan peradaban, bukanlah sesuatu perkara yang begitu asing didalam hidup kita, lihatlah bagaimana pemikir sosialis seperti Leon Trotsky itu disingkirkan lipatan sejarah oleh gerombolan Stalinist, begitu juga dengan kecacatan laporan Buku teks tingkatan 5 yang mengatakan peristiwa HARTAL itu adalah satu gerakan komunis, lihatlah bagaimana Injil itu diputar belitkan melalui new testement dan kitab versi King James --- Semua itu Dusta Belaka!


Terdapat pelbagai variasi kemungkinan yang timbul kerana keterdesakan penyelewengan tersebut. Antaranya, ia mungkin sebagai sebuah medium perang psikologi bagi melumpuhkan semangat solidariti dan kebanggaan terhadap kegagahan Islam itu sendiri.Semangat pejuang yang luntur, memudahkan anasir jahat memusnahkan dirinya. Begitu juga dengan empayar Islam, bukanlah mudah untuk merobeknya sekali gus, seperti mana Genghis Khan merobek seluruh empayar Rom yang tidak bertuhan itu. Berkat ketuanan Islam (bukan ketuanan bangsa Melayu) ,Maka terfikirkah kita, mengapa orang-orang feringghi dan belanda tidak meluaskan jajahan takluk mereka keseluruh tanah melayu serta merta? Mengapa selama 200 tahun mereka terbuku di Melaka sahaja? Mungkinkah Alfonso De Alburqaque sudah kekeringan strategi, atau ada wujudnya sebuah empayar yang kukuh, begitu mustahil untuk ditewaskan?




Strategi kelumpuhan minda dan keyakinan ini diteruskan, malah ke hari dewasa kini, umat melayu terus dilontarkan dengan tuduhan pemalas, bodoh, dan tidak berfikiran jauh. Inilah kata-kata yang bertanggungjawab melumpuhkan umat melayu – Islam kini.
Apabila keyakinan dan harga diri berjaya dikurangkan, pihak penjajah meneruskan strategi dengan melakukan dasar pecah perintah, misalnya, johor itu untuk orang johor, kedah itu adalah bagi orang kedah dan sebagainya. Strategi jahat ini semakin menebal didalam jiwa luhur umat Islam, sekaligus membentuk sifat asabiyyah, sifat prejudis antara satu sama lain.Sama sekali telah melenyapkan kesatuan Islam yang terbina, membawa kepada perpecahan, dan menyumbang kepada pertikaman sesama sendiri.

Seterusnya langkah pelengkap, sebagai memenuhi petak kosong yang tertinggal, transmisi budaya luar di bawa masuk ke dalam daulah islamiyyah.Bermula dengan sekadar pakaian, akhirnya dibawa kepada sistem perundangan, sekaligus menghancurkan lagi identiti masyarakat Islam itu sendiri.Hal ini bagai meniru strategi yang diajurkan Alexander the Great, dimana baginda telah memperkenalkan budaya greek-yunani diseluruh jajahan takluknya, bagi tujuan menghapuskan solidariti bangsa kepada negaranya, maka terbentuklah sebuah Bandar yang digelar Alexandria… (satu perbandingan: bermula dengan penghapusan tulisan jawi, kepada pengenalan sains dan matematik didalam bahasa inggeris, adakah ia hanya sekadar permodenan atau agenda globalisasi menghapuskan jati diri sesebuah bangsa? Tolong fikirkan..)




Kesannya dapat dilihat dimana sahaja pada hari ini; Melayu itu hanya sekadar melayu, seolah terlucut keislamannya, sejarah kegemilangan melayu Islam itu bagai dipinggirkan, bukan sahaja dijalanan, malahan juga didada-dada buku teks pengajian sekolah. Hal ini terus mendorong kearah pemabatutan pertumbuhan gerakan dakwah semasa, yang sering berhadapan dengan cabaran digelar kolot dan jumut kerana masyarakat ini sudah berkiblatkan budaya barat.Ia seterusnya membawa kepada krisis keraguan identiti melayu Islam itu sendri, memacu kepada masalah politik kontemporeri, masalah politik berasaskan Rasisme.Lebih memburukkan lagi, akibat terhakisnya jati diri itu, Melayu kian ragu terhadap kemampuan untuk berdiri sendiri, merasakan dirinya lebih inferior daripada kaum-kaum yang lain, lebih-lebih lagi kepada golongan kulit putih!. – Inilah masalah melayu SEBENAR!

Hasil daripada penelitian diatas, beberapa tindakan susulan haruslah disusun secara pro aktif bagi menangani permasalahan mutakhir ini. Sebetul-betulnya, Kajian yang lebih jujur dan adil haruslah dilakukan dan di teliti secara serius oleh pihak yang bertanggungjawaban, ini selaras dengan pembentukan semula kaum melayu Islam yang menuntut kepada pemupukan semangat untuk mengenal asal usul, diri, dan keturunan.

Pemwartaan lebih banyak kawasan yang membawa nilai estitika sejarah haruslah dilakukan dengan lebih serius. Hal ini kerana, melalui pemwartaan kawasan-kawasan tersebut, ia boleh menjadi satu simbol keyakinan kepada masyarakat yang semakin buta sejarah ditelan kebejatan pemikiran moden. Lebih mustahak, rombakan matapelajaran sejarah itu haruslah dilakukan, biarlah bagaimana peritnya sekalipun, harapnya generasi kita tidak terdidik dengan pembohongan dan penipuan oleh pihak-pihak tertentu dengan hanya bertujuan untuk menjaga kepentingan diri dan organisasi mereka sahaja!

USAH PANDANG KEPADA SAINS DAN MATEMATIK SAHAJA, SEDANGKAN WARISAN KITA TERABAI!!!


Pecinta warisan Dunia

Ibn Qadir


Salam perjuangan!

1 Comentário:

psychedelicmundo said...

Bagus betul tulisan tuan. saya rasa kajian terhadap gugusan kepulauan melayu ini harus diperinci kan lagi.Banyak lagi tapak dan kawasan harus di gali.Syabas tuan.