Siasat Tragedi Bukit Antarabangsa Jika Ada Rasuah


KENYATAAN MEDIA
10 DISEMBER 2008


Gerakan Rakyat Anti Korupsi (GERAK Malaysia) menggesa agar Badan Pencegah Rasuah (BPR) membuka kertas siasatan dan memulakan penyiasatan ke atas tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa bagi memastikan tindakan pendakwaan diambil jika wujud unsur-unsur rasuah dalam kelulusan projek berisiko tinggi di kawasan cerun bukit terbabit.

Penyiasatan dan pendakwaan adalah perlu kerana kita tidak mahu lagi tragedi yang telah meragut nyawa 4 orang penduduk Bukit Antarabangsa dibiarkan tanpa ada suatu bentuk penyiasatan terperinci. Sudah pasti lambakan pembinaan projek-projek pembangunan dilereng dan kaki bukit yang diluluskan tanpa memikirkan aspek jaminan keselamatan penduduk adalah bentuk-bentuk rasuah dan salah guna kuasa yang tidak seharusnya berlaku dalam sesuatu kelulusan projek pembangunan berisiko tinggi.

Gejala penyelewengan dan rasuah yang berlaku tidak boleh dibiarkan terus berlaku dalam tatacara perancangan pembangunan rakyat dan wajar dibongkarkan. Nyawa rakyat dan penduduk sesebuah kawasan pembangunan atau perumahan tidak wajar ditaruh dengan sikap ambil mudah, tidak bertanggungjawab dan rasuah oleh perlaksana atau pemaju termasuk pihak berkuasa tempatan (PBT) dalam soal meluluskan sesuatu projek perumahan apatah lagi di kawasan tanah tinggi serta berisiko.

Gerak Malaysia menyarankan 3 langkah segera yang perlu diambil dalam konteks untuk membanteras gejala rasuah dan penyelewengan dalam kelulusan projek pembangunan dan perumahan berisiko tinggi yang akhirnya mengorbankan nyawa rakyat.

(1) BPR perlu dengan segera membuka kertas siasatan dan pendakwaan jika wujud unsur-unsur rasuah dalam projek pembangunan dan perumahan yang berisiko tinggi terutamanya di lereng-lereng Bukit Antarabangsa dan kawasan-kawasan berisiko lain.
(2) PBT juga wajar melaporkan kepada BPR jika wujud pegawainya yang terlibat dalam menyalahgunakan kuasa bagi meluluskan projek pembangunan yang berisiko.
(3) Pemaju perumahan yang gagal menjaga aspek-aspek keselamatan projek-projek pembangunan & perumahan mereka wajar digantung lesen serta merta oleh kerajaan.


Mohd Nazree Mohd Yunus
Pengerusi GERAK Malaysia


-- GERAK MalaysiaGerakan Rakyat Anti KorupsiCivil Movement Against CorruptionB-1012, Level 10, Block B, Kelana Square, Jln SS7/26, Kelana Jaya, 47301 Petaling Jaya, Selangor. MalaysiaTel: +603 7804 9632Fax: +603 7803 9423www.gerakmalaysia. org

0 comments: