GERAK GESA LANTIK PEGUAM NEGARA MELALUI FIT&PROPER TEST


KENYATAAN MEDIA
17 DISEMBER 2008

GERAK GESA LANTIK PEGUAM NEGARA MELALUI ‘FIT&PROPER TEST’

Gerakan Rakyat Anti Korupsi (GERAK Malaysia) menggesa perlantikan Peguam Negara dilakukan secara ‘fit & proper test’. Perlantikan Peguam Negara perlu melalui proses saringan yang teliti seperti mana telitinya proses saringan pemilihan angkasawan negara.

Perlantikan Peguam Negara secara teliti amat penting kerana seksyen 58 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2008 masih lagi memberikan kuasa pendakwaan kepada Peguam Negara. Justeru Gerak Malaysia berpandangan adalah perlu proses saringan ini bagi memastikan tidak timbul pertikaian kredibiliti Peguam Negara di kemudian hari.

Dalam aspek yang lain, perlantikan Ketua Pesuruhjaya SPRM juga wajar melalui saringan ‘fit & proper test’ ataupun ujian rintis kredibiliti kerana menurut subseksyen 6 seksyen 5 Akta SPRM memberikan apa-apa kuasa sebagai Timbalan Pendakwa Raya kepada Ketua Pesuruhjaya SPRM. Maka sudah pasti penjawat jawatan Ketua Pesuruhjaya juga harus datang daripada mereka yang berkredibiliti, bersih dan dilihat bersih.

Hanya dengan methodologi perlantikan Peguam Negara dan Ketua Pesuruhjaya SPRM yang teliti sahaja mampu untuk memperlihatkan usaha kerajaan yang lebih konsisten dan serius untuk membanteras rasuah . Ruang-ruang pertikaian kredibiliti Peguam Negara & Ketua Pesuruhjaya SPRM boleh dikurangkan dengan terlaksananya ujian ‘fit & proper test’ ini sebelum perlantikan seseorang sebagai Peguam Negara & Ketua Pesuruhjaya SPRM pada masa akan datang. Perlaksanaan ujian rintis kredibiliti ini boleh dilaksanakan walaupun kedua-dua jawatan tadi melibatkan perlantikan penjawat awam. Kewujudan Mahkamah Khas Rasuah juga boleh difikirkan buat memperkemaskan perjalanan pendakwaan kes-kes rasuah.

Gerak Malaysia menyambut baik pengesahan Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2008 yang telah dibentangkan oleh YAB Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi. Kita berharap agar kewujudan SPRM kelak mampu untuk membanteras gejala rasuah secara berkesan serta membudayakan integriti dalam kehidupan pemimpin dan rakyat Malaysia . Langkah pembentangan SPRM di Parlimen ini merupakan langkah awal keazaman politik yang perlu diteruskan dan diberikan sokongan oleh semua pihak termasuk pembangkang.

MOHD NAZREE MOHD YUNUS
Pengerusi GERAK Malaysia

0 comments: