Alahai PPSMI : sekadar renungan atau sindiran??

Dengan nama Allah, Izinkanlah aku meninta...

Sedang ralit penulis melayari laman-laman internet, takdir Allah, penulis telah menemui karikatur di bawah....

... agak mencuit hati, namun penulis lebih tertarik kepada mesej yang cuba disampaikan oleh pelukis karikatur tersebut....

Pada kefahaman penulis, nampaknya, bukan sahaja golongan pelajar yang sengsara, bahkan begitu juga dengan golongan pendidik!... Manakan tidak, dipaksa mengajar didalam bahasa Inggeris tidak semena-mena, di hantar ke kursus ke sana ke mari kononnya untuk memantapkan pengucapan kata!

Ya, memang benar, secara dasarnya peningkatan mutu berbahasa Inggeris dikalangan guru-guru itu adalah satu perkara yang harus dilihat secara positif, bukankah kaya dengan bahasa itu satu perkara yang cukup membanggakan??

Namun, fikirkanlah pula kebajikan pelajar di bangku sekolah.. Sedang guru dihantar bekursus, di mana harus mereka bertaut? di mana mereka harus menadah ilmu??

Harus diingat pula, penguasaan sesebuah bahasa bukanlah seperti eksperimen mencuba sesebuah resipi masakan. Pemerkasaan bahasa seharusnya memakan masa sekurang-kurangnya berbulan-bulan, kadangkala bertahun lamanya.. Itu hanya secara asas pemerkasaan bahasa, pada hemat penulis, adalah mustahil dengan kursus-kursus yang jangka masanya hanya seminggu, membolehkan seorang guru boleh bertutur bak einstein membahaskan teorinya! Jika sebaliknya, barangkali layaklah ia ditabalkan perkara kelapan keajaiban dunia .


Wahai pihak yang bertanggungjawaban...

Kembalilah kepada resam asal kita, resam perjuangan kita.. Resam perjuangan yang menuntut kedaulatan bahasa dan bangsa pada era 60 an dahulu. Janganlah kita sia-siakan titik peluh, jerit pekik orang-orang tua kita satu ketika dahulu yang menuntut pemartaban bangsa dan bahasa melayu, hanya kerana latahan sekularisme dan ancaman globalisasi!!

Ambillah pembunuhan tulisan jawi itu sebagai ajaran, sebagai teladan yang hakiki. Hilangnya Utusan Melayu yang seketika dahulu menjadi kebanggaan sebagai pedoman... Janganlah kita hancurkan lagi nadi nusa bangsa kita!

......Atau tindakan mahkamah yang dipinta??


Martabatkan Jawi, Martabatkan Bahasa Melayu!


Ibn Qadir

Ahli PKPIM


......dan sekali lagi, aku bukan seorang Ultra-Nasionalis

1 Comentário:

Al-Mansor Abu said said...

Mahathir dapat lihat dari skop yang anda lihat.